EU-projekt løfter butiksliv i fire kommuner: ”Det har været svært at holde hemmeligt, at vi har en succes”
EU-projektet ”Styrket erhverv i gadeplan” har taget erhvervene i gadeplan i fire sydfynske kommuner med storm. Håndholdte, tilpassede og lokale tilbud om digitale løft har skabt tårnhøj deltagelse, meget lavt frafald, og så er der skabt meromsætning og jobs. Dansk Erhverv: Metoden kan bruges i hele landet.
300 virksomheder i gadeplan har fået et digitalt løft. Fire sydfynske kommuner har fået byer med stærkere bymidter og handelsliv. Og samtidig har resten af landets kommuner fået en model til inspiration.
Sådan lyder konklusionen, efter socialfondsprojektet Styrket Erhverv i Gadeplan (SEIG) i fire år har arbejdet med detailhandelen i Faaborg-Midtfyns Kommune, Ærø Kommune, Langeland Kommune og Svendborg Kommune. SEIG lukker med en afslutningskonference i København den 26. november, og resultaterne er markante:
- 300 virksomheder med 380 ledere og medarbejdere har været gennem håndholdte og individuelt tilpassede kompetenceudviklingsforløb med fokus på digitalisering.
- Langt de fleste virksomheder – 84 pct.har gennemført deres forløb. Og stort set alle – 95 pct. – har oplevet at få nye kompetencer ud af det, viser projektets egen måling.
Dertil kommer, at projektet har skabt tydelige kommercielle mål i virksomhederne om at øge omsætningen og skabe flere jobs.
Projektet har arbejdet på tværs af grænserne mellem de fire sydfynske kommuner. I en af dem, Langeland Kommune, siger borgmester Tonni Hansen det således:
“Vi praler normalt ikke med tingene, men her har det været svært at holde hemmeligt, at vi har en succes.”
Han ser fremskridtet om aftenen, når han går fra rådhuset og gennem sin kommunes største by, Rudkøbing: Der er lys i alle butiksvinduer og ingen tomme butikslokaler, som ellers prægede bybilledet for blot et par år siden.
“Hvilken anden provinsby med 4.500 indbyggere kan levere det?” spørger borgmesteren retorisk – og svarer selv:
”Ingen, vil jeg mene. Vores butiksliv har været superhurtigt til at omstille sig under COVID-19, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det skyldes SEIG.”
Overset målgruppe
Målsætningen for SEIG er todelt: Det er dels et byudviklingsprojekt, der har sigtet på at udvikle stærke bymidter i de fire kommuner. Samtidig var det et ønske – blandt andet fra Dansk Erhverv – at projektet henvendte sig til en bred målgruppe af erhverv primært beliggende i handelsbyerne. Projektleder Helge Padegaard, Svendborg Kommune:
“Virksomheder i gadeplan er traditionelt svære at rekruttere og fastholde. De er mikrovirksomheder, ofte er de lavt digitaliserede og mangler strategisk retning, og det er ikke nemt at komme igennem med nye projekter hos dem. Det betyder, at selv små økonomiske gevinster gør en stor forskel for disse virksomheder. Det kan simpelthen være forskellen mellem liv og død.”
“Derfor gik vi ud med en håndholdt indsats indrettet efter virksomhedernes efterspørgsel og ressourcer, og så kom tilmeldingerne. At vi skulle få så stor tilslutning, så vi har måttet søge tillægsbevilling og udvide projektet to gange, havde vi dog ikke drømt om.”
Annette Boock fra Lundely Glas i Faaborg har netop oplevet, at deltagelsen i SEIG har gjort en klar økonomisk forskel for hendes virksomhed:
“Jeg er jo egentlig uddannet pædagog, og jeg havde absolut ikke lært noget som helst om, hvordan man driver virksomhed. Det første år, efter jeg var med i projektet, vækstede min omsætning 20 pct, det næste år 33 pct. og nu er jeg ikke i tvivl om, at jeg fordobler i forhold til 2018”.
SEIG tilbyder helt konkrete forløb til virksomhederne: Overskuelige handlingsplaner udarbejdet sammen med en SMV-konsulent, timer med en ekspertmentor, digital kompetenceudvikling samt netværk. Projektleder Helge Padegaard fortæller:
“Virksomhederne kan vælge frit fra et katalog og på forskellige niveauer. SMV-konsulenterne deltager i alle forløb, og det er helt centralt, at det er projektet, som lærer og tilpasser sig deltagerne – ikke omvendt.”
SEIG arbejder konkret, målbart og nogle gange bevidst kortsigtet, og det roser Jane Marie Jegind, turisme- og erhvervschef i Langelands Kommune:
“Mange af vores butikker har kun få ansatte, og de har travlt og åbent i mange timer. Derfor har det været afgørende, at projektet helt og holdent kører på virksomhedernes præmisser. Konsulenterne har lokalkendskab og fingeren på pulsen, målene er forståelige og kortsigtede – nogle gange ligger de blot få uger væk. Og når der sendes mails, er de på tre linjer og ikke to sider.”
Kæmpesucces på Ærø
På Ærø har ca. 70 virksomheder deltaget, og projektet har været ”en kæmpesucces,” siger turist- og erhvervschef Chris Hammeken:
“Projektet har både udviklet virksomhedernes fysiske butikker og brugen af webshops, sociale medier og lignende. Vores detailhandel er kommet op på et nyt bevidsthedsniveau.”
Han fremhæver især netværksdelen i SEIG:
“Der er ikke længere nogen, der sidder i deres butik og venter på kunderne – de er blevet mere opsøgende, nysgerrige og netværksskabende, fordi det giver synergi, som gavner forretningen og byudviklingen.”
Ude blandt virksomhederne er SEIG’s indsats kommet på rette tidspunkt, forklarer Tom Rene, der ejer modeforretningen Tøjmanden.dk i Rudkøbing og driver fire webshops. Han har været med i projektet fra begyndelsen i 2018 og deltaget i de kompetenceudviklingskurser, som understøttede det, han havde fokus på, nemlig, at han vil endnu videre med digitaliseringen af sin forretning:
“I markedsføringen af mine webshops har jeg benyttet den viden, som jeg har tilegnet mig på kurserne i digitalisering, og vi har nu også udvidet medarbejderstaben og ansat en online marketing manager. Det virker, og digitaliseringen har gjort, at min nethandel er øget fra 5 pct. til mere end 25 pct. af den samlede omsætning i tøjbutikken.”
I Vester Skerninge uden for Svendborg har iværksætteren Maybritt Beutnagel, der producerer indiske snacks i sin virksomhed Maymays, også gode minder fra SEIG:
“Jeg er blevet meget skarpere på den digitale del af min forretning – og specifikt har jeg arbejdet med Instagram, tekster og mit firmas visuelle identitet. Jeg har taget mig tid til at deltage, og det har virkelig lønnet sig.”
Dansk Erhverv: Brug det i hele landet
Projektet er fulgt nøje af Dansk Erhverv, og underdirektør Niels Milling, der sidder i styregruppen, ser et stort potentiale i projektets metoder:
“SEIG har med sin særlige tilgang vist, at det er muligt at rekruttere og fastholde målgruppen, og at der med digitale kompetenceløft kan skabes øget omsætning og flere ansatte. Resultaterne taler for sig selv, og det er oplagt at bruge metoderne i hele landet, hvor købstæder i tilsvarende situation har brug for udvikling.”
Succesen har allerede forplantet sig uden for de fire sydfynske kommuner: På Bornholm har Genstart Erhverv i Gadeplan – ligeledes støttet af EU’s Socialfond – i stort omfang engageret Bornholms erhverv i gadeplan. Desuden har projektleder Helge Padegaard i de seneste tre år holdt oplæg for en række interesserede kommuner og interesseorganisationer.
Tilbage i Rudkøbing glæder borgmester Tonni Hansen sig over støtten fra EU’s Socialfond, som gennem årene er blevet til 9,8 mio. kr.:
“Det har været helt afgørende at få ekstern finansiering fra EU’s Socialfond, ellers havde vi slet ikke kunnet være nærheden af det resultat, vi har opnået.”
Kommentarer